Person i guldfärgad hatt.

Våra lättlästa sidor

Här kan du läsa om Relationer som funkar
på lätt svenska.

Längre ner på sidan
hittar du länkar
till våra andra lättlästa sidor.

 

Om Relationer som funkar

Vi vill göra det lättare
för personer som har
intellektuell funktionsnedsättning eller autism
att lära känna nya människor
och att ha nära relationer som funkar.

En nära relation kan vara mycket.
Det kan vara en kompis,
en sexpartner,
någon att vara kär i.

Det kan också vara en farmor,
en extrasyster,
en hund eller någon annan
som man tycker mycket om.

Våra relationer är det viktigaste vi har.
Utan nära relationer
blir vi ensamma och ledsna.

Därför är det så viktigt
att de nära relationerna funkar.

Vi vill skapa nya mötesplatser
och göra så att de mötesplatser som redan finns
blir bättre.

Och vi vill hjälpa personal
och personer som bestämmer
att förstå hur de kan göra
för att göra det lättare
för personer med funktionsnedsättning
att ha de relationer
som de själva vill ha.

Här kan du se fler av våra lättlästa sidor

Läs mer om oss!

Logotyp för DigiVi. En röd hand håller i en lila mobiltelefon. Tillsammans bildar de ett hjärta.
Lättläst om DigiVi

DigiVi är en app där du kan träffa vänner eller hitta kärleken. Enkelt och tryggt.

Läs mer
Två personer läser boken Respekt.
Lättlästa tips

Tips på lättlästa böcker, filmer och annat.

Lättlästa tips
Lättläst om Tårtan

Hur kan stödet för de nära relationerna se ut?

Lättläst om tårtan